Česká republika - Cestopisy

Kolem Prahy na kole

S kamarády jsme na kole objeli Prahu. Ovšem nejlehčí výlet to zrovna nebyl...

KOLEM PRAHY NA KOLE

Vždycky jsem měl za to, že Praha není zas až tak velké město. Během chvíle vás městská hromadná doprava odveze z jednoho konce Prahy na druhý, ale nikdo přitom ani netuší, jak velký kus cesty to vlastně urazila. A co teprve naše hlavní město objet? Hezky kolem dokola a… na kole? „Objedeme na kole Prahu,“ oznámil mi můj kamarád Štěpán, který onu cestu organizoval. Proč ne, řekl jsem si tehdy a s úsměvem jsem pozvání k zajímavému výletu přijal. Praha jistě nebude tak veliká, aby se nedala objet, nasadíme klidné tempo a na odpolední kávu už budu doma. Vzhůru do sedel!!!

V sobotu ráno se společně s dalšími pěti kamarády setkáváme v Holešovicích, odkud nás vlak převáží na start cesty, do Roztok. Je potřeba se tu dostat přes řeku do Klecan a protože nikde kolem není žádného mostu, za 15 kč na osobu zde využíváme služeb převozníka.Tady nad Prahou se po cyklistické stezce vydáváme na cestu po směru hodinových ručiček a zamíříme na Líbezníce.
Už se jede. První kilometry ubíhají jak voda, Prahu objíždíme tak, abychom ani trochu nezavadili o její hranice. Líbezníce, Hovorčovice, Veleň, Přezletice, Jenštejn, Dehtárny… dál a dál na východ. Po necelých 40 km se dostáváme od Úval. Je horko a tak se před nelítostným sluncem schováváme na náměstí ve stínech stromů. Ne však na dlouho. Opouštíme příjemně chladivé místo v trávě a dál se vydáváme na cestu. Dobročovice, Sluštice, Křenice, Padov, všechna ta místa, o kterých se mi dodnes při cestě Prahou v příjemně chladném metru ani nezdálo. Říčany, Kuří, Nupaky, Čestlice, Průhonice, Vestec… Někdy kolem poledne, kdy za sebou nemáme ještě ani polovinu cesty, si uvědomuji, že odpolední kávičku už asi nestihnu.
Ve 13.20 hod. se po příjemně dlouhém sjezdu lesem konečně dostáváme na jih do Zbraslavi. Vháníme se do místní restaurace, kde dobrým obědem nabíráme energii na další cestu. „Pánové, sem to bylo 75 kilometrů, teď už nám jich zbývá jen 57,“ uklidňuje nás Štěpán ne zrovna optimistický tónem. Co naplat, jedeme dál. Přes Lipence se dostáváme do Černošic, za kterými se krčí ne zrovna malý kopec. Ten nám sem Štěpán dal určitě schválně, řikám si vduchu, zatím co zaháním první příznaky křečí A oběd se snažím udržet tam, kde je. Všechno jde pomalu, nohy bolí a sluníčko si z nás ukrajuje větší a větší porce energie. Další kilometry, další vesnice a obce, další stoupání a klesání… Kala, Třebotov, Choteč, Zbuzany, Jinočany, Chrašťany… Právě teď bych si dával onu odpolední kávičku, řikám si na stém kilometru, když projíždíme Chýněmi. No co, nějak to už dojedeme, teď se to přece nevzdá, uklidňujeme se všichni, nepočítajíc s tím, co se na závěr naší cesty ještě stane. Posledních 21 kilometrů si totiž pamatuju nějak rozmazaně. V Jeneči na západě od Prahy ztrácíme cestu a přicházíme tak o drahocenný čas. Za padesát minut nám jede z Roztok vlak A Po celodenní jízdě urazit za takovou chvíli ještě 21 kilometrů se zdá jako dosti možný problém. Co naplat, nezbývá než zatnout zuby a pořádně šlápnout do pedálů. Jako závodní peleton se z plných sil vrháme do posledních zatáček, neznaje v té chvíli únavu ani bolest nemyslíme na nic jiného, než na náš vlak. Kněževes, Tuchoměřice, Statenice, Černý vůl, Únětice a… Roztoky.
Deset minut před příjezdem vlaku se vřítíme na nádraží. Je konec. Ještě rychle společné foto a nastupovat. Chvíli po příjezdu do Prahy jsem se ještě Štěpána poptal, zda takový výlet nebude plánovat i na příští rok. Neodpověděl. Jen unaveně mávl rukou a potichu zamumlal něco, z čehož jsem zaslechl jen konec: „…dlouho teď kolo nechci ani vidět.“

Místa, kterými jsme projeli.

Roztoky u Prahy - Klecánky - Klecany - Sedlec - Líbeznice - Hovorčovice - Veleň - Přezletice - Jenštejn - Dehtáry - Svémyslice - Zeleneč - Šestajovice - Jirny - Nové Jirny - Úvaly - Dobročovice - Sluštice - Křenice - Pacov - Říčany - Kuří - Nupaky - Čestlice - Průhonice - Vestec
- Hodkovice - Dolní Břežany - Zbraslav - Lipence - Černošice - Kala - Třebotov - Choteč - Zbuzany - Jinočany - Chrašťany - Chýně - Hájek - Jeneč - Dobrovíz - Kněževes - Tuchoměřice - Statenice - Černý Vůl - Únětice - Roztoky u Prahy

Délka trasy: 132 km

Cesta kolem Prahy rozhodně nevede jen po rovině. Ve většině případech sice vede po asfaltu, ovšem délka a kopce kolem Prahy z ní dělá docela náročnou trať.